انواع نرم افزار حسابداری چیست؟

انواع نرم افزار حسابداری چیست؟

انواع نرم افزار حسابداری بر اساس پارامترهای مختلف از جمله نام، کاربرد، ساختار و … دسته بندی می شوند. برخی از آن ها نیازمند نصب بر روی کامپیوتر هستند و برخی دیگر تحت وب کار می کنند. به این معنا که برای دسترسی به اطلاعات مالی شرکت تنها نیاز به مرورگر اینترنت خواهید داشت. توصیه می کنیم قبل از انتخاب و خرید، نیاز سازمان را در نظر بگیرید. زیرا تنوع در این زمینه به قدری زیاد است که ممکن است دچار اشتباه در انتخاب شوید. انواع نرم افزار حسابداری دارای مزایا و معایبی هستند و در این مطلب تلاش می کنیم این موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

 

انواع نرم افزار حسابداری

 

نرم افزار حسابداری

انواع نرم افزار حسابداری بر اساس نیاز کسب و کار انتخاب می شوند. قطعا هیچ نرم افزاری وجود ندارد که بتواند تمام نیازهای شرکت را از جوانب مختلف تحت پوشش قرار دهد. به طور مثال برخی از آن ها بسیار جامع و کامل هستند و به نام نرم افزار ERP شناخته می شوند. نرم افزارهای حسابداری زیر مجموعه ای از آن ها می باشند. نرم افزارهای ERP کاربرد بسیار وسیعی دارند و معمولا برای شرکت هایی با ابعاد بزرگ کاربرد دارند. پارامترهای مختلفی در دسته بندی انواع نرم افزار حسابداری وجود دارند که می توان به کاربرد، ساختار و … اشاره کرد. در گام نخست باید نیاز شرکت را تشخیص دهید و بر اساس آن اقدام به انتخاب کنید.

برندهای متعددی در زمینه تولید نرم افزارهای مالی فعالیت می کنند که می توان به برند صنوبر اشاره کرد. این برند تا کنون توانسته نیاز اصناف مختلف را تامین کند و نرم افزارهای حسابداری را بر اساس نیاز آن ها طراحی کند. به طور مثال نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت، نرم افزار حسابداری رستوران و … از محصولات این برند به شمار می رود. یک نرم افزار ایده آل باید بتواند به مدیریت هوشمندانه دخل و خرج کمک کند و بر مبنای آن گزارشاتی را به شما ارائه دهد که بتوانید برنامه ریزی دقیق تری برای آینده داشته باشید.

اهمیت انتخاب نرم افزار مناسب

به طور کلی می توان گفت که انواع نرم افزار حسابداری به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم می شوند. مدیران ارشد مالی به نرم افزارهایی نیاز دارند که بتوانند به مستمر و مداوم فعالیت های خرید و فروش را مورد بررسی قرار دهند و روند نزولی یا صعودی را زیر نظر داشته باشند. قطعا یک نرم افزار حسابداری باید در اندازه شرکت باشد تا بتواند نیاز آن را مرتفع کند. لازم به ذکر است که برخی از شرکت ها و سازمان ها نیاز دارند نرم افزار حسابداری را به شکل اختصاصی طراحی کنند. زیرا نرم افزارهای موجود در بازار نمی تواند پاسخگوی نیاز آن ها باشد. انتخاب نادرست در این زمینه نه تنها باعث افزایش هزینه ها در طول زمان می شود بلکه سبب اختلال در فعالیت های مالی شرکت نیز خواهد شد.

استانداردهای حسابداری دائما تغییر می کنند و بهینه می شوند. شیوه نامه ها و فرم های حسابرسی هر ساله تغییراتی دارند. به همین دلیل در انتخاب انواع نرم افزار حسابداری باید به این موضوع توجه داشته باشید که قابلیت بروزرسانی داشته باشد. این موضوع در خصوص ضرایب بیمه پرسنلی، هزینه های بانکی و … نیز صدق می کند.

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

نرم افزار حسابداری بر اساس وظیفه

همان طور که اشاره کردیم نرم افزارهای حسابداری به منظور رصد مستمر و اثربخش فعالیت های درون سازمان مورد استفاده قرار می گیرند. کامل ترین نرم افزارها باید پکیج 5 گانه شامل گزارش گیری جامع بر اساس نیازهای مدیر ارشد، حساب های پرداختنی، حساب های دریافتنی، دفتر کل و حقوق و دستمزد را داشته باشند. برخی از نرم افزارها فاقد سیستم حقوق و دستمزد هستند و باید یک ماژول جداگانه برای آن نصب کرد. به همین دلیل توصیه می کنیم به سراغ نرم افزارهایی بروید که این ماژول را داشته باشد تا مجبور نشوید آن را به طور جداگانه نصب کنید. در هنگام انتخاب و خرید نرم افزارهای اثربخش حتما از قابلیت MODULE مطمئن شوید. منظور از MODULE پکیج 5 گانه می باشد.

نرم افزار حسابداری بر اساس کاربرد

پایه

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید برای نخستین بار اقدام به خرید انواع نرم افزار حسابداری کنید باید بدانید که این ابزارهای مالی بر مبنای نیازهای خاصی تولید می شوند و کاربرد آن ها با یکدیگر متفاوت است. برخی از آن ها برای حسابداری پایه مناسب هستند. منظور از حسابداری پایه، انجام کارهای معمولی یعنی مدیریت حساب های پایه، سررسید چک ها، بررسی ضمانت نامه های بانکی و … می باشد. مدیریت دریافتی ها و پرداختی ها از دیگر کاربردهای نرم افزارهای پایه می باشد.

پروژه محور

برخی دیگر از نرم افزارها، پروژه محور هستند. به این معنا که اگر یک پروژه خاص دارید می توانید نرم افزار ویژه ای را بر مبنای آن طراحی یا خریداری کنید تا بتوانید نیاز خود را در آن مقطع پاسخ دهید. نرم افزارهای پروژه محور تلاش می کنند تا سود ناشی از پروژه افزایش پیدا کند و از مشکلاتی مانند هدر رفتن منابع انسانی و کالایی جلوگیری شود. این نرم افزارها هزینه های پروژه را در حال و آینده بررسی می کنند و تمام هزینه ها مدیریت می شوند. این موضوع باعث می شود که تصمیم گیری مدیران میانی و ارشد به بهترین نحو انجام شود.

مدیریت تنخواه

برخی دیگر از انواع نرم افزار حسابداری با هدف مدیریت تنخواه طراحی می شود. کاربرد آن ها به این نحو است که برای بررسی جریان نقدینگی و تخصیص آن به واحدهای مختلف عملیاتی و اداری طراحی شده اند. نرم افزارهای مدیریت تنخواه علاوه بر سازمان های دولتی قابل استفاده در سازمان های خصوصی و شرکت ها نیز می باشد.

مدیریت موجودی

دسته بندی دیگری که برای کاربرد نرم افزارهای حسابداری وجود دارد، طراحی آن ها برای مدیریت موجودی می باشد. این نرم افزار به منظور مدیریت صحیح موجودی، جلوگیری از اتلاف هزینه ها، کاهش میزان ضرر و زیان، به حداکثر رساندن سود و … می باشد.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات