حسابداری تولیدی چیست ؟

حسابداری تولیدی چیست ؟

منظور از حسابداری تولیدی چیست و چرا از حساسیت زیادی برخوردار است؟ در این شاخه از حسابداری تلاش می شود تا سرمایه اولیه بازگردانده شود و سود قابل ملاحظه ای نصیب شرکت و سهام دار شود. به همین دلیل اهمیت زیادی برای محاسبه بهای تمام شده کالا قائل هستیم. زیرا اگر محاسبه به درستی انجام نشود نه تنها سودی نصیب شرکت و سهام دار نمی شود بلکه با خطر ورشکستگی نیز مواجه خواهیم بود. در این مطلب قصد داریم بگوییم که حسابداری تولیدی چیست ؟

اهمیت حسابداری تولیدی

مهم ترین موضوع در حسابداری تولیدی چیست ؟ قطعا مهم ترین پارامتری که در حسابداری تولیدی مورد توجه قرار می گیرد محاسبه بهای تمام شده کالاست. عوامل مختلفی بر کاهش یا افزایش بهای تمام شده کالای تولیدی تاثیرگذار هستند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. به طور کلی حسابداری به چند گروه تولیدی، بازرگانی و پیمانکاری تقسیم می شود که هر کدام از آن ها دارای ویژگی های منحصر به فردی هستند. در یک شرکت تولیدی بخش عمده ای از فعالیت بر روی این موضوع متمرکز است که با خرید مواد اولیه، یک کالا تولید شود و سپس به فروش برسد. سود فروش کالا باید به نحوی باشد که علاوه بر شرکت، سهام داران نیز منتفع شوند. پس محاسبه و تعیین قیمت تمام شده می تواند بر سرنوشت یک کارخانه یا واحد تولیدی تاثیر مستقیم داشته باشد. ماهیت حسابداری تولیدی چیست ؟

 

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

 

این شیوه از حسابداری باید از در رکود ماندن وجود نقد شرکت، دارایی ها و … جلوگیری کند. به جرات می توان گفت که یکی از دشوارترین و پرچالش ترین فعالیت هایی که در حسابداری انجام می شود بدست آوردن بهای تمام شده کالاست. جالب است بدانید که این موضوع به قدری دشوار است که اگر یک حسابدار توانایی انجام آن را داشته باشد مورد توجه صاحبان شرکت قرار می گیرد و احتمال استخدام او در شرکت افزایش می یابد. برخی از نرم افزارهای حسابداری نیز می توانند در این زمینه یاری رسان باشند. حسابداران می توانند بر اساس نیاز خود از نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت و … استفاده کنند.

اصول مهم در حسابداری تولیدی

مواد اولیه : منظور از مواد اولیه، هر آن چیزی است که برای تولید کالا به آن نیاز داریم. خرید مواد اولیه در حسابداری تولیدی جزو آن دسته از موضوعاتی است که به طور دقیق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

حقوق و دستمزد : تمام واحدهای تولیدی و صنعتی، برای تولید کالا از نیروی انسانی استفاده می کنند. هر فردی که به طور مستقیم در تولید کالا یا محصول دخیل است باید به طور ماهیانه حقوق و دستمزد خود را دریافت کند. این قاعده در خصوص اضافه کاری نیز صدق می کند.

هزینه های سربار : منظور از هزینه های سربار، تمام هزینه های جانبی است که باید در طول ماه پرداخت شوند. وظیفه پرداخت آن ها بر عهده شرکت است.

محاسبه تمام موارد فوق در تعیین قیمت تمام شده کالا نقش دارند. محاسبه موارد مذکور بر عهده حسابداری تولید می باشد.

وظایف حسابداری تولیدی چیست ؟

یک حسابدار تولیدی باید علاوه بر فعالیت های متداول در شرکت، فعالیت های خاصی نیز انجام دهد. این فعالیت ها مختص به شرکت ها و واحدهای تولیدی می باشد که شامل محاسبه بهای تمام شده کالا و محصول است. این محاسبات به قدری پیچیده و چالش برانگیز هستند که فقط افرادی از عهده آن برخواهند آمد که از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشند. در بخش قبل به مهم ترین وظیفه حسابدار تولیدی یعنی محاسبه بهای تمام شده کالا پرداختیم. در ادامه شما را با سایر وظایف حسابدار تولیدی آشنا خواهیم کرد.

ثبت اسناد حسابداری

ثبت تمام اسناد حسابداری در یک شرکت تولیدی، بر عهده حسابداران است. در این شرکت ها باید خرید مواد اولیه و فروش کالا به طور روزانه در اسناد مشخص شده و ثبت شوند. در هنگام ثبت باید نام کالای خریداری شده یا فروخته شده همراه با قیمت آن درج شود. علاوه بر آن تمام خریدهایی که به طور روزمره انجام می شوند نیز باید در نرم افزار حسابداری به ثبت برسند.

 

تجدید ارزیابی دارایی ها

 

تهیه صورت مالی

تهیه صورت های مالی جزو آن دسته از فعالیت هایی است که بر اساس نیاز شرکت، به شکل دوره ای انجام می شود. در برخی از شرکت ها به طور سالانه و در برخی دیگر هر چند ماه یک بار اقدام به تهیه و تنظیم صورت های مالی می شود. صورت های مالی گزارشاتی هستند که به مدیر شرکت و ذینفعان کمک می کند که بتوانند تشخیص دهند شرکت در طول دوره مالی به اهداف خود رسیده یا خیر؟  میزان سودآوری او چقدر بوده است؟ این گزارش کمک می کند که شرکت برای آینده خود راهبرد مناسبی را انتخاب کند.

تهیه صورت سود و زیان

در صورت سود و زیان، میزان سوددهی شرکت در یک دوره خاص مشخص می شود. در این گزارش تعیین می شود که آیا شرکت توانسته با قیمت تعیین شده کالا، به سود برسد یا باید قیمت را تغییر دهد؟ در برخی از مواقع شاهد هستیم که هزینه ها یا زیان های موقتی، سود شرکت را کاهش داده است. به طور مثال خراب شدن یکی از دستگاه ها یا خرید یک دستگاه جدید جزو هزینه های موقتی محسوب می شوند. قطعا این نوع از هزینه ها نباید طولانی شوند.

تهیه ترازنامه

ترازنامه نوعی از صورت مالی است که نشان می دهد میان بدهکاری ها  وبستانکاری های شرکت توازن برقرار است یا خیر؟ در تنظیم این صورت مالی بستانکاری ها با سرمایه های شرکت جمع بسته می شوند و نتیجه آن باید با بدهی های شرکت یکسان باشد. در غیر این صورت شرکت دچار مشکلات عدیده ای در سیاست گذاری است.

تهیه صورت وجوه نقدینگی

منظور از تهیه صورت وجوه نقدینگی در حسابداری تولیدی چیست ؟ در این گزارش تعیین می شود که پول نقد در گردش و جاری شرکت از کجا آمده و در کدام بخش هزینه شده است. این گزارش به مدیران شرکت کمک می کند که متوجه شوند آیا شرکت توانسته در بازه زمانی مشخص، به سود مورد نظر برسد یا خیر؟

محاسبه حقوق و دستمزد

در تمام شرکت های تولیدی و صنعتی، از نیروی انسانی در خط تولید استفاده می شود. تمام کارمندان و کارگران شرکت باید به طور ماهیانه حق الزحمه خود را دریافت کنند. محاسبه میزان حقوق، اضافه کاری، بیمه، پاداش و … در حوزه حسابداری تولیدی می شود.

تنظیم اظهار نامه مالیاتی

وظیفه حسابداری تولیدی چیست و آیا تنظیم اظهارنامه های مالیاتی بر عهده اوست؟ شرکت های تولیدی همانند سایر شرکت ها موظف هستند به طور سالانه اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال کنند. این امر بر عهده حسابدار تولیدی می باشد.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات