حسابرسی داخلی چیست ؟

حسابرسی داخلی چیست ؟

حسابرسی داخلی چیست و با چه هدفی انجام می شود؟ حسابرسی یکی از اموری است که به دلیل جلوگیری از سوء استفاده در شرکت و امور مالی می شود. در این مطلب علاوه بر آنکه خواهیم گفت حسابرسی داخلی چیست به بررسی سایر جوانب آن نیز خواهیم پرداخت. در حال حاضر شرکت هایی وجود دارند که اقدام به ارائه خدمات حسابرسی می کنند و شما می توانید از خدمات آن ها بهره مند شوید تا از سلامت مالی شرکت اطمینان حاصل کنید.

حسابرسی داخلی

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که حسابرسی داخلی چیست باید به اهمیت جلوگیری از سوء استفاده های مالی در شرکت اشاره کنیم. حسابرسی داخلی یا Internal Audit به معنای رسیدگی به تمام امور مالی توسط فرد یا گروهی است که در این زمینه دارای تخصص هستند و می توانند کار را به حرفه ای ترین شکل ممکن انجام دهند. در واقع حسابرسی داخلی به تمام اموری گفته می شود که منجر به صحت و اعتبار سنجی امور مالی در شرکت می شود. این شیوه از حسابرسی از زمان انعقاد یک معامله تا زمان ثبت در ترازنامه فعال است و تمام جوانب را تحت نظر دارد.  حسابرسان داخلی از مسئولیت شغلی بسیار بالایی برخوردارند و مورد تایید سازمان حسابرسی می باشند. به همین دلیل تمام اسناد و مدارک در اختیارشان قرار می گیرد تا به تمام اطلاعات دسترسی داشته باشند.

 

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

 

قطعا تمام خطاهایی که در یک شرکت رخ می دهند عمدی نیستند و بخشی از آن ها سهوی به حساب می آیند. حسابرسی داخلی این نوع از اشتباهات را نیز فیلتر می کند و از بروز خطاها جلوگیری خواهد کرد. در سال های گذشته  انجام این مراحل به پروسه طولانی مدت نیاز داشت. اما امروزه به دلیل وجود ابزارها و نرم افزارهای حسابداری شاهد سهولت در این امر هستیم. شما عزیزان می توانید بر حسب نوع کسب وکار از ابزارهایی همچون نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری و … نیز استفاده کنید. مجموعه صنوبر یکی از برندهای طراحی نرم افزار حسابداری می باشد که برای بسیاری از اصناف، ابزارهای مالی تولید کرده است.

وظایف حسابرسی داخلی چیست ؟

اگر بخواهیم اشاره ای به تاریخچه حسابرسی داشته باشیم باید بگوییم که قدمت آن به زمان پیدایش حسابداری بر می گردد. نخستین باری که انجمن حسابرسی تشکیل شد سال 1941 و در شهر آلتامونته اسپرینگز بود. این شهر در کشور ایتالیا واقع شده است. بهره مندی از خدمات حسابرسی داخلی به شرکتی مربوط میشد که قبل از جنگ جهانی اول در کشور ایران تاسیس شده بود. این شرکت با همکاری شرکت نفت ایران و انگلیس راه اندازی شده بود.  اما تاسیس انجمن حسابداری در کشورمان به سال 1391 برمی گردد که با همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار بود.

حسابرسی داخلی از شاخه های علم حسابداری به شمار می رود و فردی به عنوان حسابرس معرفی می شود که تسلط کامل و کافی به تمام امور داشته باشد. در واقع حسابرسی داخلی می تواند یک شخص حقیقی یا حقوقی باشد که برای مدتی در استخدام سازمان قرار می گیرد. در ادامه خواهیم گفت که وظایف حسابرسی داخلی چیست ؟

  • کنترل و مدیریت تمام قراردادهای شرکت
  • نظارت دقیق بر مدیریت منابع مالی شرکت
  • اعتبارسنجی و صحت هزینه های انجام شده در شرکت
  • انطباق هزینه ها و پرداخت های انجام شده با میزان پیشرفت شرکت
  • انطباق گزارش های مالی با مدارک و اسناد موجود در شرکت
  • ارزیابی و بررسی نظارت های انجام شده در صورت های مالی
  • مدیریت فعالیت های انجام شده در بخش حسابداری شرکت
  • ارزیابی اجرای قوانین استخدام منابع انسانی
  • تجزیه و تحلیل اطلاعات مالی
  • نظارت دقیق بر روند مستند کردن اسناد مالی شرکت

نحوه انجام حسابرسی داخلی چگونه است؟

پس از آنکه به خوبی متوجه شدیم که حسابرسی داخلی چیست و حسابرس چه وظیفه ای دارد نوبت به این می رسد که به نحوه انجام آن اشاره کنیم. نحوه انجام حسابرسی داخلی در هر سازمان متفاوت می باشد. در برخی از شرکت ها شاهد هستیم که روند حسابرسی داخلی پس از اتمام دوره مالی انجام می شود اما در برخی دیگر از شرکت ها، حسابرسی داخلی در حین انجام امور مالی صورت می پذیرد. به عبارتی دیگر این بخش از نظارت مستمر و مداوم بر سایر حوزه ها برخوردار است.

حسابرسی داخلی چیست

تفاوت حسابرسی داخلی و خارجی چیست ؟

افرادی که به این حوزه علاقه مند هستند یک سوال مهم در ذهن خود دارند و آن هم این است که تفاوت حسابرس داخلی و حسابرس مستقل در چیست؟ تفاوت آن ها در اهداف شان خلاصه می شود. حسابرس داخلی اسناد و مدارک مالی را بررسی می کند تا انحرافات و مشکلات احتمالی را پیدا و رفع کند. اما حسابرس مستقل وظیفه دیگری دارد. او اسناد و مدارک مالی را ارزیابی می کند و شیوه انجام دادن و عملکرد مالی را بررسی می کند و گزارش هایی را در این خصوص ارائه می دهد. از دیگر مواردی که در تفاوت حسابرس داخلی و مستقل وجود دارد این است که حسابرس داخلی می تواند از پرسنل همان سازمان انتخاب شود اما حسابرس مستقل فردی است که صرفا از جانب شرکت حسابرسی به فعالیت در سازمان می پردازد.

نوع گزارش حسابرس داخلی

حسابرس داخلی دو نوع گزارش به مدیران سازمان ارائه می دهد که شامل گزارشات مالی و حسابداری، گزارشات عملیاتی می باشد. در گزارش مالی و حسابداری اقدام به کنترل بودجه می شود و عملکردهای صورت گرفته در این حوزه بررسی خواهد شد. علاوه بر آن میزان حقوق و دستمزد کارکنان، شیوه های پرداخت و … در این گزارش ذکر می شود. اما در گزارش عملیاتی با انبار، استخدام، نیروی انسانی و … سروکار داریم و بر این اساس تغییراتی در بخش های ذکر شده انجام می شود.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات