حساب سود و زیان انباشته در حسابداری چیست؟

حساب سود و زیان انباشته در حسابداری چیست؟

حساب سود و زیان انباشته در حسابداری برای سهامداران شرکت اعمال می شود. در واقع سود انباشته به معنای سود خالص یک شرکت است که بعد از واریز سود به حساب سهامداران منظور می شود. این موضوع، معیار مهمی برای ارزیابی توانایی اقتصادی یک شرکت می باشد. در این مطلب شما را با حساب سود و زیان انباشته در حسابداری آشنا خواهیم کرد و آن را از جوانب گوناگون مورد بررسی قرار خواهیم داد.

 

حساب سود و زیان انباشته در حسابداری

 

سود و زیان انباشته چیست ؟

افرادی که در مشاغل مرتبط با امور مالی فعال هستند به خوبی با حساب سود و زیان انباشته در حسابداری آشنایی دارند. سود و زیان انباشته یک اصطلاح رایج اما مهم در حسابداری می باشد که اغلب برای سهامداران شرکت اعمال می شود. سود انباشته یک معیار مهم برای سنجش توانایی اقتصادی شرکت می باشد و بعد از واریز سود به حساب سهامداران منظور می شود. نام دیگر این اصطلاح، سرمایه انباشته، مازاد کسب شده، سود و زیان انباشته و سود انباشته می باشد. اگر یک کسب و کار در گذشته دچار زیان شده باشد آن را با حقوق صاحبان سهام تعدیل می کند. این زیان سبب می شود که مانده حقوق صاحبان سهام کاهش پیدا کند.

در سال های گذشته چنین حساب هایی به روش سنتی و با استفاده از ابزارهای ساده مانند ماشین حساب محاسبه می شد. اما از زمانی که پای نرم افزارهای حسابداری به شرکت ها باز شد انجام بسیاری از امور ساده و سریع شد. یکی از این امور رسیدگی به حساب سود و زیان انباشته در حسابداری بود. مشاغل بر اساس نیاز خود می توانند از نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت و … استفاده کنند.

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

وضعیت سود مازاد شرکت

شاید این سوال در ذهن شما وجود داشته باشد که اگر یک شرکت، بعد از واریز سود سهام به حساب سهامداران، با سود مازاد مواجه شد با آن چه کارهایی انجام می دهد؟ قطعا این تصمیم گیری بر اساس نظر مدیر شرکت اتخاذ خواهد شد. اما موضوعاتی که دربرگیرنده چنین تصمیمی هستند شامل پس انداز، سرمایه گذاری مجدد در شرکت، استخدام کارمندان بیشتر، گسترش عملیات تجاری، افزایش ظرفیت تولید، توسعه R&D ، ادغام یا تشکیل شراکت و پرداخت وام و بدهی است. این تصمیم می تواند علاوه بر اتخاذ توسط مدیر شرکت، بدست سهامداران نیز سپرده شود. اگر گاهی اوقات شاهد عدم عملکرد مطلوب از جانب مدیر شرکت باشیم، سهامداران از اکثریت آرا برای به چالش کشیدن او استفاده می کنند. بدون شک سهامداران مالکان واقعی شرکت هستند و اگر سرمایه گذاری آن ها نبود قطعا شرکت امکان فعالیت و توسعه نداشت.

کاربرد سود و زیان انباشته چیست ؟

تا اینجا با مفهوم حساب سود و زیان انباشته در حسابداری آشنا شدیم. اکنون به این سوال پاسخ خواهیم داد که کاربرد سود و زیان انباشته چیست؟ در شرکت هایی که اهداف بلندمدتی دارند تمام سود حاصله، برای فعالیت مجدد هزینه می شود. اما به جز این مورد می توان به سایر کاربردهای سود انباشته از جمله توزیع بین سهامداران، ایجاد فرصت های شغلی بیشتر، استفاده از حساب سود برای خرید سهام های بیشتر  و … اشاره کرد. بدون شک موضوعی که باید در صورت های مالی به طور شفاف نشان داده شود تغییرات حقوق صاحبان سهام است. هر گونه تغییر اعم از کاهش یا افزایش، باید در یادداشت های مربوطه ثبت و ضبط شود. شفاف سازی در حساب ها می تواند باعث جلب اعتماد بیشتر توسط سرمایه گذاران شود.

نحوه محاسبه سود انباشته چگونه است؟

برای محاسبه سود باید سود ابتدای دوره را با سود و زیان خالص جمع کنیم و آن را از سود سهام نقدی و سود سهمی کسر کنیم. به عبارتی دیگر باید بدهی های یک شرکت را از میزان دارایی های آن کسر کنیم تا حقوق صاحبان سهام بدست آید. سپس نوبت به این می رسد که اقلام خط سهام عادی را در ترازنامه بیابید. سپس کل حقوق صاحبان سهام یا سهامداران را بردارید و عدد خط سهام عادی را کسر کنید. معمولا حساب سود و زیان انباشته در ترازنامه به راحتی قابل مشاهده است.

نحوه بستن حساب سود و زیان انباشته

هنگامی که از بستن حساب ها صحبت می کنیم منظورمان پاک کردن تمام حساب های درآمد و هزینه در دوره مالی است. این حساب ها به نام حساب سود و زیان معرفی می شوند. در پایان سال یا دوره مالی مانده این حساب به ترازنامه منتقل می شود.

افرادی که در شغل حسابداری مشغول به فعالیت هستند به خوبی می دانند که اگر دفاتر مالی یک سال بسته شوند هیچ ورودی دیگری برای آن دوره مالی انجام نمی شود. به همین دلیل توصیه می شود قبل از آنکه دفاتر مالی را ببندید تمام صورت حساب ها را بررسی و کامل کنید و از صحت آن ها مطمئن شوید. اضافه کردن مالیات ها، تسویه حساب های بانکی و … اهمیت زیادی دارند.

نحوه محاسبه مالیات سود و زیان انباشته

محاسبه ای که بر روی حساب سود و زیان انباشته در حسابداری انجام می شود بر عهده سازمان امور مالیاتی می باشد. در واقع فرقی نمی کند که این حساب برای افراد حقیقی است یا حقوقی. بلکه روال کار این سازمان به شکلی است که ابتدا دفاتر و صورت های مالی بررسی می شوند و میزان مالیات تعلق گرفته به آن مشخص می شود. نکته ای که حائز اهمیت می باشد این است که مالیات سال جاری ارتباط مستقیمی با زیان سنواتی خواهد داشت. برای محاسبه زیان انباشته باید آن را از سود سالیانه کم کنیم و در برگ تشخیص دارایی به ثبت برسانیم.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات