دارایی های ثابت مشهود و نامشهود در حسابداری چیست؟

دارایی های ثابت مشهود و نامشهود در حسابداری چیست؟

دارایی های ثابت مشهود و نامشهود در حسابداری از مهم ترین مفاهیم در این حوزه محسوب می شوند. شناخت تفاوت های این دو برای تمام حسابداران حرفه ای، حسابداران معمولی و کمک حسابداران امری ضروری است. در این مطلب قصد داریم علاوه بر معرفی دارایی های ثابت مشهود و نامشهود در حسابداری، به بررسی جوانب مختلف آن نیز بپردازیم.

 

دارایی های ثابت مشهود و نامشهود در حسابداری

 

دارایی مشهود و نامشهود چیست ؟

قبل از آنکه به بررسی دارایی های ثابت مشهود و نامشهود در حسابداری بپردازیم باید تعریفی از دارایی ارائه کنیم. تمام واحدها و شرکت هایی تجاری مجموعه ای از دارایی را در اختیار دارند که قصد فروش آن ها را ندارند و هدف از نگهداری آن ها سرمایه گذاری می باشد. این دارایی ها به دو شکل مشهود و نامشهود در اختیار شرکت ها قرار دارند. تفاوت دارایی های ثابت مشهود و نامشهود در حسابداری این است که دارایی مشهود استهلاک پذیر است. اما دارایی نامشهود استهلاک ندارد و هنگامی که بخواهیم آن را به فروش برسانیم یا به دیگری واگذار کنیم با همان ارزشی که در دفاتر ثبت شده مورد معامله قرار می گیرد.

دارایی های مشهود و نامشهود زیرمجموعه ای از کدینگ حسابداری هستند و در سرفصل دارایی ها طبقه بندی می شوند. کدینگ در تمام نرم افزارهای حسابداری تعریف شده است. به طور مثال در نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت و … می توان کدینگ ها سرفصل های حسابداری را مشاهده کرد.

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

دارایی ثابت مشهود چیست ؟

دارایی های ثابت مشهود نوعی از دارایی می باشند که قابل رویت و مشاهده هستند. این دارایی نام های دیگری نیز دارد که می توان به دارایی تجهیزات، دارایی اموال و دارایی عملیاتی نیز اشاره کرد. از مهم ترین دارایی های ثابت مشهود که در اغلب شرکت ها و واحدهای تولیدی وجود دارد می توان به تجهیزات و ماشین آلات، زمین و ساختمان، موجودی انبار، مواد اولیه، کالاهای تولیدی و … اشاره کرد. افرادی که در زمینه حسابداری تحصیل کرده اند و یا در این عرصه مشغول به کار می باشند به خوبی می دانند که دارایی های ثابت مشهود استهلاک پذیر هستند و از عمر محدود برخوردارند. اما این قاعده در خصوص زمین صدق نمی کند. به این معنا که زمین مستهلک نمی شود.

دارایی ثابت نامشهود چیست ؟

همان طور که دارایی های ثابت مشهود قابل مشاهده و لمس هستند دارایی های ثابت نامشهود غیرقابل مشاهده می باشند و شکل فیزیکی ندارند. این موضوع مهم ترین ویژگی دارایی نامشهود می باشد. دارایی هایی مانند حق امتیاز، سرقفلی، لوگو، علامت تجاری و … نامشهود می باشند و استهلاک پذیر نیستند. جالب است بدانید که دارایی های مدرن همانند ارز دیجیتال، NFT و … نیز نامشهود می باشند. زیرا ارزهای دیجیتال همانند ارزهای فیات یا کاغذی قابل لمس نمی باشند و تمام سازوکار آن ها در بستر اینترنت و شبکه است.

دارایی های ثابت نامشهود ثابت و دائمی هستند و می توانند حقوق و مزایای زیادی برای یک کسب و کار داشته باشند و منافع خود را به مرور زمان نشان دهند. به طور مثال برند ” تبرک ” یکی از برترین برندهای تولیدکننده مواد غذایی در کشور می باشد که دارای حق امتیاز و نام تجاری می باشد. هر چه زمان بیشتری از فعالیت این برند بگذرد ارزش آن بیشتر خواهد شد.

تفاوت دارایی های ثابت مشهود و نامشهود در حسابداری

برای دارایی های ثابت ارزش اسقاط در نظر گرفته می شود. به طور مثال هنگامی که یک دستگاه یا ماشین آلات برای یک کارخانه خریداری می شود و طول عمر آن 20 سال در نظر گرفته می شود هر ساله مبلغی به عنوان ارزش اسقاط از آن کسر می شود. تصور کنید ارزش دستگاه در سال اول 20 میلیون تومان است. در سال دوم ارزش آن 19 میلیون تومان ثبت می شود. این رویه تا سال بیستم ادامه دار خواهد بود تا ارزش آن به 1 ریال برسد. اما از آنجایی که دارایی های ثابت باید همواره جایگاه خود را در لیست دارایی های کارخانه حفظ کنند نمی توان ارزش آن ها را 0 اعلام کرد. بلکه با اعمال ارزش 1 ریال جایگاه آن ها را همچنان حفظ می کنیم. این موضوع در خصوص دارایی های ثابت مشهود همانند زمین صدق نمی کند و هر هنگام که بخواهیم می توانید زمین را بر اساس ارزش روز معامله کنیم.

کلام آخر !

در سال های گذشته دارایی های ثابت مشهود و نامشهود در حسابداری متفاوت از امروز بود. زیرا امروزه دارایی های جدیدی به لیست دارایی ها اضافه شده است که در بخش قبل اشاره ای مختصر به ارزهای دیجیتال و … داشتیم. اگر مطالب قبلی وب سایت ما را دنبال کرده باشید به خوبی می دانید که یک حسابدار باید دائما بروز باشد و اطلاعات خود را آپدیت کند. در این بخش قصد داریم به لیست دارایی های جدید و نامشهود در دنیای امروز اشاره کنیم.

در حال حاضر اغلب کسب و کارها فهرستی از شماره تلفن مشتریان و ایمیل هایشان در اختیار دارند تا بتوانند بازاریابی را به شکلی مدرن بر روی آن ها پیاده سازی کنند. منابعی همچون شماره تلفن مشتریان جزو دارایی های ثابت نامشهود طبقه بندی می شوند چون ارزش زیادی برای یک کسب و کار دارند. همچنین دامنه سایت، وب سایت و مدل درآمدی کسب و کار از دیگر دارایی های نامشهود قلمداد می شود. این موارد در حسابداری سنتی قابل اعتنا نبودند. زیرا در آن زمان کمتر شرکتی از وب سایت برای معرفی خود به مخاطبین استفاده می کرد. اکنون سایتی که در رتبه های برتر گوگل قرار گرفته است بسیار ارزشمند است و می تواند یک مزیت رقابتی محسوب شود.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات