مالیات تکلیفی چیست؟

مالیات تکلیفی چیست ؟

منظور از مالیات تکلیفی چیست ؟ تمام افراد حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت مالیات هستند. اما این موضوع به معنای آن نیست که مالیات تکلیفی پرداخت می کنند. واژه ” تکلیف ” باعث ایجاد ابهام و سردرگمی در افراد می شود و سوالات زیادی را در ذهن آن ها به وجود می آورد. ما در این مطلب خواهیم گفت که مالیات تکلیفی چیست و شامل چه چیزی می شود.

مالیات تکلیفی

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که مالیات تکلیفی چیست باید بگوییم نوعی از مالیات است که وظیفه پرداخت آن بر عهده شخصی به غیر از پرداخت کننده می باشد. به طور مثال مالیات هایی که از حقوق کارمندان و کارگران کسر می شود نوعی مالیات تکلیفی به شمار می آید. زیرا توسط کارفرما پرداخت می شود و به طور مستقیم توسط کارمندان و کارگران به حساب سازمان مالیاتی واریز نمی شود. نکته مهمی که وجود دارد این است که روش اخذ این مالیات متفاوت است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

در حال حاضر اغلب کسب و کارها به جای محاسبه دستی مالیات تکلیفی، مالیات بر ارزش افزوده و … از نرم افزارهای حسابداری استفاده می کنند. شما عزیزان می توانید بر حسب نوع شغل خود از نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت و … استفاده کنید.

 

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

 

انواع مالیات تکلیفی چیست ؟

قطعا اگر بخواهیم انواع مالیات تکلیفی را نام ببریم باید یک لیست بلند بالا تهیه کنیم. اما در این بخش به یک لیست کلی اشاره می کنیم که بر مبنای آن، مالیاتی از سوی فردی به جز پرداخت کننده به حساب سازمان مالیاتی واریز می شود. در حال حاضر رایج ترین مالیات تکلیفی شامل مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر درآمد اجاره می باشد.

مالیات تکلیفی حقوق چیست ؟

تمام کارمندان و کارگران با مالیات تکلیفی حقوق آشنا هستند و در واقع این امر برای آن ها بسیار ناخوشایند است. زیرا در هنگام دریافت حقوق، بخشی از آن به عنوان مالیات کسر می شود و در موعد مقرر توسط کارفرمایان به سازمان امور مالیاتی پرداخت خواهد شد. از آنجایی که کارکنان هیچ نقشی در پرداخت آن ندارند به عنوان مالیات تکلیفی شناخته می شود.

مالیات تکلیفی اجاره چیست ؟

منظور از مالیات تکلیفی چیست و چه نقشی در اجاره املاک دارد؟ هنگامی که شما ملک خود را به شخص حقوقی ( همانند شرکت، موسسه و …. )  اجاره داده باشید، همان شخص حقوقی موظف به پرداخت مالیات تکلیفی می باشد و شما به عنوان مالک نمی توانید این مالیات را پرداخت کنید. اما اگر ملک خود را به اشخاص حقیقی اجاره داده باشید پرداخت مالیات تکلیفی اجاره بر عهده خودتان خواهد بود.

عدم پرداخت مالیات تکلیفی و جرائم آن

همان طور که متوجه شدید برخی از افراد موظف هستند که مالیات های تکلیفی را پرداخت کنند. شاید این سوال در ذهن شما ایجاد شده باشد که اگر فردی از مسئولیت پرداخت این مالیات شانه خالی کرد چه جریمه یا عواقبی در انتظار اوست؟ سازمان امور مالیاتی برای این افراد جریمه در نظر گرفته است. اگر آن ها به موقع مالیات تکلیفی را پرداخت نکنند باید مبلغی معادل 10% از میزان کل مالیات را به عنوان جریمه پرداخت کنند و به ازای هر ماه دیرکرد 2.5% به این مبلغ افزوده خواهد شد. اگر سازمان امور مالیاتی از فرد شکایت کند مجازات او شامل 6 ماه است.

مالیات تکلیفی چیست

سایر مالیات های تکلیفی

در این مطلب به معرفی و بررسی دو نوع از متداول ترین مالیات های تکلیفی یعنی مالیات بر درآمد حقوق و مالیات بر درآمد اجاره پرداختیم و مسئولیت های ناشی از عدم پرداخت آن را با یکدیگر بررسی کردیم. در این بخش قصد داریم شما را با چند مورد دیگر در این زمینه آشنا کنیم و به جوانب مختلف هر یک بپردازیم.

مالیات تکلیفی پیمانکاری

منظور از واژه ” پیمانکار ” در مالیات تکلیفی چیست ؟ این نوع از مالیات به قراردادهای پیمانکاری تعلق می گیرد و شخص حقیقی یا حقوقی که به عنوان پیمانکار معرفی می شود موظف به پرداخت آن است. هر پروژه ای علاوه بر پیمانکار، دارای کارفرما نیز می باشد. کارفرما باید قبل از آنکه مبلغی را به پیمانکار پرداخت کند درصد تعیین شده از سوی سازمان امور مالیاتی را محاسبه و از آن کسر کند. پرداخت این مالیات بر عهده کارفرماست و پیمانکار نقشی در آن ندارد. میزان مالیات تکلیفی پیمانکاری برابر است با 5% از ناخالص دریافتی پیمانکار ! لازم به ذکر است که این میزان در قانون جدید به 3% تقلیل پیدا کرده است.

مالیات تکلیفی مضاربه

مالیات تکلیفی مضاربه جزو مالیات های مستقیم در نظر گرفته می شود و به وام هایی تعلق می گیرد که برای راه اندازی کسب و کار پرداخت می شوند. محاسبه این نوع از مالیات مقداری پیچیده است اما در این بخش به زبان ساده آن را تعریف می کنیم. به عبارتی ساده می توان گفت که اگر یک فر بر اساس قرارداد، متعهد به انجام فعالیت اقتصادی خاصی می شود و از این فعالیت کسب سود می کند باید درصد مشخصی از سود خود را به عنوان مالیات تکلیفی مضاربه به سازمان دارایی و مالیاتی پرداخت کند.

مالیات تکلیفی حق الوکاله

هنگامی که موکل برای انجام کارهای خود با یک وکیل به توافق می رسد و مبلغ مشخصی را به او پرداخت می کند درصدی از آن به عنوان مالیات در نظر گرفته می شود که موکل موظف به پرداخت آن است. اگر وکیل اجازه پرداخت این مالیات را به موکل ندهد، وکیل باید 20% را به عنوان جریمه پرداخت کند.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات