مالیات گردش حساب بانکی چیست؟

مالیات گردش حساب بانکی چیست؟

این روزها افراد راجع به مالیات گردش حساب بانکی صحبت می کنند و در این زمینه ابهامات زیادی برای آن ها وجود دارد. سوالات متداولی که در این حوزه پرسیده می شود شامل این است که کدام یک از تراکنش ها شامل مالیات می شوند؟ آیا برای هر نوع انتقال و تراکنش باید مالیات پرداخت کنیم؟ در این مطلب قصد داریم علاوه بر پرداختن به موضوع ” مالیات گردش حساب بانکی ” به سوالات متداول نیز پاسخ دهیم.

مالیات گردش حساب

منظور از مالیات گردش حساب بانکی چیست؟ اخیرا با اصطلاحی به نام ” مالیات بر حساب بانکی ” مواجه شده ایم که دهان به دهان میان مردم می چرخد و سوتفاهمات زیادی به وجود آورده است. در ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که سازمان امور مالیاتی به هیچ عنوان اجازه اخذ مالیات از حساب های بانکی اشخاص حقیقی و حقوقی را ندارد و از نظر قانونی نیز این اجازه به او داده نمی شود. در واقع می توان گفت که ” مالیات گردش حساب بانکی ” یک اقدام برای شناسایی افراد یا شرکت هایی است که قصد پولشویی یا فرار مالیاتی دارند. گردش حساب یا Turnover مالی، به معنای جزئیات تراکنش های بانکی می باشد و نشان دهنده این است که چه مبلغی از کدام حساب به سایر حساب ها واریز شده است. از دیگر جزئیاتی که در Turnover وجود دارد تاریخ و ساعت دقیق تراکنش هاست.

 

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

 

 هنگامی که از گردش حساب بانکی صحبت می کنیم منظورمان حساب بانکی رسمی است که به آن حساب بانکی تجاری نیز می گوییم. این حساب از حساب شخصی جدا می باشد و صرفا تراکنش های تجاری در آن انجام می گیرد. حساب های تجاری به سازمان امور مالیاتی معرفی می شوند. این سازمان برای رسیدگی به پرونده های مالیاتی، یک شاخص را در نظر می گیرد. به طور مثال حساب هایی که بیش از 500 میلیون تومان گردش حساب دارند به طور خودکار به بانک مرکزی اعلام می شوند و سپس به سازمان امور مالیاتی انتقال داده می شوند تا امور مربوط به آن ها رسیدگی شود. به همین دلیل به تمام صاحبین کسب و کار توصیه می شود حساب شخصی خود را از حساب تجاری شان جدا کنند.

نکته مهم !

در حال حاضر تمام کسب و کارها از نرم افزارهای حسابداری استفاده می کنند و دارای حساب تجاری هستند. توصیه می کنیم بر اساس نوع کسب و کار از ابزارهای مالی مرتبط مانند نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی و … استفاده کنید و تمام اسناد، فاکتورها و تراکنش ها را در آن به ثبت برسانید.

مبنای گزارش حساب از طرف بانک مرکزی، کد ملی افراد است. پس داشتن حساب های متعدد امتیاز مثبتی تلقی نمی شود. زیرا ممکن است نتیجه عکس بدهد. به این معنا که حساب های متعدد بانکی حساسیت برانگیز می شوند. اگر گردش حساب از سقف مجاز بیشتر باشد، بانک از طریق تماس یا پیامک اطلاع رسانی می کند و فرد حقیقی یا حقوقی در مدت زمان معلوم ( 1 ماه ) فرصت دارد که مستندات خود را ارائه دهد. اگر مستندات قانع کننده نبودند و یا فرد حقیقی یا حقوقی از ارائه مستندات خودداری کرد بانک اجازه مسدود کردن حساب او را خواهد داشت.

بخشنامه گردش حساب بانکی

در خصوص مالیات گردش حساب بانکی، بخشنامه ای از جانب معاون درآمدهای مالیاتی سازمان امور مالیاتی ابلاغ شده که بر طبق آن به تمام واحدهای رسیدگی کننده اعلام شده که اگر گردش مالی یا گردش بستانکاری بیشتر از 500 میلیون تومان یا 5 میلیارد ریال باشد باید مورد ارزیابی و رسیدگی قرار بگیرند. اما اگر میزان گردش مالی از این میزان کمتر باشد مشمول حسابرسی و مالیات نیستند.

 

مالیات گردش حساب بانکی

 

بررسی تراکنش های بانکی چگونه است؟

پس از آنکه با مفهوم مالیات گردش حساب بانکی آشنا شدیم نوبت به این می رسد که به نحوه رسیدگی تراکنش ها اشاره کنیم. در حال حاضر رسیدگی به تراکنش ها برای مودیان حقیقی و حقوقی که مدیر کسب و کار هستند امری ضروری و مهم تلقی می شود. اگر شخص در زمان انجام معاملات، امکان دریافت یا جمع آوری اسناد را نداشته باشد یک دغدغه مهم خواهد داشت و آن هم این است که به سوء ظن سازمان امور مالیاتی دچار شود. بهترین راه حل برای جلوگیری از سوء ظن این سازمان، اطلاع از آخرین بخشنامه ها و دستورالعمل های بررسی تراکنش بانکی می باشد که به آن ها در اثبات ادعاها کمک می کند.

محاسبه مالیات تراکنش بانکی چگونه انجام می شود؟

قطعا قانون مالیات گردش حساب بانکی، یک مبحث جدید در قانون کشور محسوب می شود که در سال های اخیر شاهد آن هستیم. در قانون مالیات های مستقیم، موضوعی به نام ” قانون مالیات تراکنش های بانکی ” مشاهده نمی شود. به عبارتی دیگر فرمولی برای محاسبه آن از جانب سازمان امور مالیاتی تعریف نشده است. اما اگر فردی مشمول پرداخت مالیات بر درآمد شود حساب سالیانه او مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت و برای هر سال، برگ تشخیص و قطعی صادر خواهد شد.

اگر تراکنش های بانکی ناشی از فعالیت اقتصادی باشد میزان مالیات او 25% خواهد بود. اگر شخص حقیقی یا حقوقی درآمد خود را پنهان کرد و مستندات لازم برای آن را ارائه نداد به مبلغ فوق، 30% نیز افزوده خواهد شد که این جریمه غیر قابل بخشش و چشم پوشی خواهد بود. لازم به ذکر است که حوزه رسیدگی به مالیات گردش حساب بانکی هیچ ارتباطی با شعبه بانک ندارد و محل رسیدگی ابتدا محل اشتغال فرد و سپس محل سکونت او خواهد بود.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات