نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1401 چگونه است؟

نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1401 چگونه است؟

آیا با نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1401 آشنا هستید؟ یکی از امکاناتی که توسط سازمان امور مالیاتی در اختیار کارفرمایان قرار داده شده است، سامانه مالیات حقوق می باشد. کارفرمایان با دسترسی به این سامانه می توانند اطلاعات مالیات حقوق کارکنان خود را در آن وارد کنند. بدین منظور هیچ نیازی به مراجعه حضوری نیست. اگر شما جزو کارفرمایان باشید باید با نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1401 آشنا باشید.

 

نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1401

 

ارسال لیست مالیات حقوق آنلاین

در حال حاضر نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1401 آنلاین می باشد و کارفرمایان هیچ نیازی به مراجعه حضوری به سازمان امور مالیاتی ندارند. بدین منظور یک سامانه طراحی شده که افراد می توانند اطلاعات لیست مالیات حقوق کارکنان خود را در آن بارگذاری کنند و تمام مراحل لازم را به شکل آنلاین انجام دهند. بر اساس ماده 86 قانون مالیات های مستقیم، پرداخت کنندگان حقوق ( کارفرمایان) در هنگام پرداخت آن باید مالیات را محاسبه و کسر کند. سپس فهرستی از نام و نشانی دریافت کنندگان حقوق به اداره امور مالیاتی ارسال کنند. در سال های گذشته سپری کردن این روند به شکل حضوری بود. اما امروزه نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1401 به شکل آنلاین می باشد و این امر باعث صرفه جویی در زمان و انرژی خواهد شد.

خوشبختانه از زمانی که نرم افزارهای حسابداری وارد عرصه کسب و کار شدند هیچ نیازی به محاسبه دستی میزان مالیات بر حقوق نیست. این نرم افزارها به طور خودکار تمام موارد مورد نیاز را محاسبه و ثبت می کنند. در حال حاضر برندهای مختلفی در زمینه تولید ابزارهای مالی فعالیت می کنند که می توان به مجموعه صنوبر اشاره کرد. این مجموعه اقدام به طراحی نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت و … کرده است. بسیاری از اصناف می توانند از نرم افزارهای این مجموعه در راستای مدیریت امور مالی خود بهره بگیرند.

 

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

معرفی سامانه مالیات حقوق

در سال های اخیر تعداد زیادی سامانه الکترونیکی طراحی شده است که مهم ترین هدف آن ها تسریع و تسهیل در انجام امور بوده است. بخش عمده ای از این سامانه ها برای انجام امور مالیاتی و بیمه ای بوده است. سامانه مالیات حقوق نیز در ابتدا به منظور افزایش سرعت و سهولت مودیان در ارسال فهرست لیست اطلاعات مالیات بر حقوق بوده است. استفاده از این سامانه باعث جلب رضایت و اعتماد مودیان شد. کاهش هزینه ها، ایجاد شفافیت در انجام امور، صرفه جویی در زمان و … از مهم ترین دستاوردهای طراحی و راه اندازی این سامانه به شمار می آیند.

آموزش ورود به سامانه ارسال مالیات حقوق

در خصوص نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1401 باید اشاره ای به سایت http://salary.tax.gov.ir داشته باشیم. ورود به سامانه مالیات حقوق از طریق این لینک امکان پذیر است. از منوی بالا سمت راست، گزینه خدمات اصلی مالیاتی را انتخاب کنید و در منویی که برای شما نمایش داده می شود بر روی ” فهرست مالیات حقوق الکترونیکی ” کلیک کنید. در صفحه ای که برای شما باز می شود گزینه ” ورود به سامانه جدید تسلیم لیست حقوق کارکنان ” کلیک کنید. نام کاربری و کلمه عبور را وارد کنید و وارد پرتال خود شوید.

در منوی پرتال گزینه فهرست حقوق را انتخاب کنید و بر روی فهرست حقوق جدید کلیک کنید. در این بخش باید فایلی که از نرم افزار حقوق و دستمزد دریافت کرده اید را بارگذاری کنید. اغلب نرم افزارهای حسابداری امکان تبدیل اطلاعات و داده های حقوق و دستمزد به قالب های دارایی را دارند. اگر نرم افزار مورد نظر به هر دلیلی فاقد این قابلیت می باشد می توانید از همین وب سایت برای تبدیل آن به قالب دارایی استفاده کنید.

فرمت فایل لیست مالیات حقوق

پس از آنکه با نحوه ارسال لیست مالیات حقوق 1401 آشنا شدیم نوبت به این می رسد که اشاره ای به فرمت مورد نیاز برای بارگذاری فایل داشته باشیم. قالب های دارایی WP/WH/WK هستند. این قالب ها در سیستم های مختلف با یکدیگر متفاوت است. اما در سیستم عامل ویندوز اغلب فرمت هایی که برای سیستم حقوق و دستمزد در نظر گرفته می شود از نوع WK و WH می باشند. اگر حجم فایل های مالیات حقوق زیاد است و نمی توانید آن را به راحتی بارگذاری کنید می توانید آن ها را ZIP کنید و سپس ارسال آن ها را انجام دهید.

نکات مهم در استفاده از سامانه مالیات حقوق

معمولا در سامانه مالیات حقوق، نام حوزه مالیاتی به طور پیش فرض وجود دارد و تنها کافیست تا شما آن را انتخاب کنید. نوع لیست مالیات بر حقوق شامل یه سه نوع اصلی، اصلاحی و الحاقی می باشد. اگر برای نخستین بار در ماه اقدام به ارسال لیست می کنید باید گزینه اصلی را انتخاب کنید. اگر نام یکی از پرسنل از لیست حذف شده و شما می خواهید نام آن را اضافه کنید می توانید گزینه الحاقی را انتخاب کنید و در صورتی که فایل ارسال شده و ثبت نهایی شده است اما فایل به طور کلی اشتباه می باشد باید گزینه اصلاحی را انتخاب کنید. لازم به ذکر است که اگر شما گزینه اصلاحی یا الحاقی را انتخاب کرده باشید ممیزین امور مالیاتی، فایل های قبل را باطل تلقی می کنند و فایل جدید را از نظر محتوا و تاریخ بررسی خواهند کرد.

توصیه می کنیم در هنگام تهیه لیست مالیات حقوق، تعداد نفرات را به خوبی بررسی کنید و در صورت مطابقت با اطلاعات واقعی، اقدام به ارسال آن کنید. در صورتی که ارسال با تایید نهایی همراه باشد امکان اصلاح آن ها وجود نخواهد داشت.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات