کدینگ حسابداری چیست ؟

کدینگ حسابداری چیست ؟

منظور از کدینگ حسابداری چیست ؟ در سال های اخیر پیشرفت زیادی در علم حسابداری ایجاد شده و علاوه بر تولید انواع نرم افزار حسابداری شاهد خلق مفاهیمی همچون کدینگ نیز می باشیم. منظور از این واژه، دسته بندی حساب ها می باشد. هنگامی که رویدادهای مالی پر تعداد باشند عدم استفاده از دسته بندی حساب ها، مشکلات عدیده ای را ایجاد خواهد کرد. در این مطلب به پاسخی جامع برای این سوال خواهیم پرداخت که ” کدینگ حسابداری چیست ؟ ” و چه کاربردی دارد؟

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییم که کدینگ حسابداری چیست باید به این موضوع اشاره کنیم که کدینگ یعنی دسته بندی حساب ها! زمانی که رویدادهای مالی از تعداد زیادی برخوردار باشند برای جلوگیری از ایجاد بی نظمی، از کدینگ حسابداری استفاده می کنیم تا بتوانیم حساب های مختلف را بر اساس نوع و ماهیت، تفکیک کنیم و به درستی به ثبت برسانیم. معمولا کدینگ حسابداری به صورت درختی انجام می شود که رایج ترین نوع آن نیز محسوب می شود. در این روش، سرشاخه ها و زیرشاخه های مختلفی ایجاد می شوند و حساب ها کدگذاری می شوند. بر همین اساس کدینگ حسابداری نامیده می شوند. در واقع می توان گفت که کدینگ به معنای شماره گذاری و ترکیب آن با حسابداری است. نقش نرم افزارهای مالی در کدینگ حسابداری چیست ؟

 

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

 

در سال های اخیر شاهد پیشرفت بی سابقه در علم حسابداری هستیم. به نحوی که امروزه اغلب مشاغل از نرم افزارهای مالی برای ثبت رویدادها استفاده می کنند. مشاغلی که ابزارهای مالی را جدی می گیرند و بر اساس آن ها گزارشات مالی را دریافت می کنند موفقیت بیشتری خواهند داشت. زیرا می توانند محصولات پرفروش یا کم فروش را شناسایی کنند و بودجه بندی بهتری انجام دهند. شما می توانید بر اساس نوع فعالیت خود از نرم افزار حسابداری سوپرمارکت، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت، نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی و … استفاده کنید.

  • اکیدا توصیه می کنیم در ابتدای شروع حسابداری در هر کسب و کار، از کدینگ استفاده کنید. زیرا کمک می کند تا عملیات مالی بر اساس یک فرمت خاص، استاندارد و یکپارچه شوند.
  • استفاده از کدینگ حسابداری کمک می کند تا سرعت و دقت در پردازش و ثبت رویدادهای مالی افزایش پیدا کند و میزان خطای انسانی در این زمینه به شدت کاهش یابد.
  • تمام مشاغل برای بهبود عملکرد خود باید از گزارشات مالی بهره بگیرند. به طور مثال اگر شما بتوانید صورت معاملات فصلی خود را بررسی کنید برنامه ریزی بهتری برای آینده کسب و کار خود خواهید داشت. دریافت گزارشات مالی ( دقیق و با جزئیات فراوان ) با استفاده از کدینگ حسابداری انجام می شود.
  • توجه داشته باشید که تهیه کدینگ حسابداری یک امر تخصصی است و به هیچ عنوان نمی توان انجام آن را به یک فرد غیرحرفه ای سپرد. این کار باید توسط مدیران مالی و حسابداران انجام شود. اگر تهیه کدینگ به درستی صورت بگیرد بسیاری از مشکلات مالی و حسابداری در شرکت ها و واحدهای اقتصادی ریشه کن خواهد شد.

انواع کدینگ حسابداری

کدینگ حفظی

یکی از کدینگ های رایج، کدینگ حفظی است. این شیوه کددهی بسیار آسان می باشد و بر مبنای مختصر نویسی و علامتگذاری است. در این شیوه حرف ابتدایی کلمه را برای بازه کوچکی از کلمات استفاده می کنند. به طور مثال برای حساب های دریافتنی از کد ” ح – د ” استفاده می کنند.

کدینگ متوالی

کدینگ متوالی یا کدینگ پی در پی از دیگر روش های کدینگ گذاری به حساب می آید. این شیوه که به نام کدینگ سریالی نیز شناخته می شود اعداد به شکل پشت سر هم به داده ها و حساب ها اختصاص پیدا می کند.

کدینگ سلسله مراتبی

کدینگ های سلسله مراتبی جزو پرکاربردترین روش های کدینگ می باشد. این شیوه که از نظم و دقت خوبی برخوردار است یک ویژگی مهم دارد و آن هم عدم محدودیت در تعداد کالاها، حساب ها و داده ها می باشد.

کدینگ توده ‌ای

در کدینگ توده ای می توان از کدها برای اختصاص دادن به یک حساب استفاده کرد. این شیوه صرفا مواقعی کاربرد دارد که بخواهید حساب ها را در یک دوره مالی مدیریت کنید.

کدینگ وجهی

تخصص کدها و اعداد در این کدینگ، بر اساس یک قرارداد استاندارد می باشد. زیرا هر کدام از اعداد معرف نوع خاصی از حساب ها و زیرمجموعه های آن هستند.

ساختار استاندارد کدینگ حسابداری چیست ؟

گروه حساب : کدینگ ها لایه لایه هستند. در لایه گروه حساب، صورت های مالی قرار خواهند گرفت. در این لایه یا سطح می توانیم تمام درآمدها و هزینه ها، بدهی های جاری و غیرجاری، سرمایه گذاران، ذینفعان و حقوق آن ها را قرار دهیم.

حساب کل: در این سطح از کدینگ حسابداری اقدام به تعریف صورت های مالی می کنیم. در اغلب مواقع نیازها و فعالیت های یک واحد اقتصادی از اجرای اصلی در این لایه محسوب می شوند و گروه حساب های شرکت را به رقم های کوچک تر تقسیم می کند.

حساب معین: در حساب معین شاهد این هستیم که حساب کل به حساب های جزئی تر تقسیم می شوند و به نام حساب معین معرفی می شوند.

حساب تفصیلی : حساب تفصیلی اقدام به خرد کردن حساب معین می کند. در واقع حساب تفصیلی شرایط را آسان تر می کند و می تواند باعث سهولت در شناسایی حساب ها شود.

کلام آخر !

اکنون که متوجه شدیم کدینگ حسابداری چیست نوبت به این می رسد که به چند موضوع مهم توجه کنیم. در تنظیم ساختار کدینگ باید فعالیت شرکت، کنترل های داخلی شرکت، استانداردهای حسابداری و گزارشات دورن سازمانی یا برون سازمانی را مدنظر داشته باشیم.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات