کد مالیاتی چیست ؟

منظور از کد مالیاتی چیست ؟ کد مالیاتی یک شماره 12 رقمی می باشد که به تمام افراد حقیقی یا حقوقی که در زمینه تولید کالا یا ارائه خدمات فعالیت می کنند اختصاص داده می شود. اگر در سال های اخیر یعنی از سال 99 به بعد برای درگاه پرداخت اینترنتی و دریافت دستگاه کارتخوان به بانک مراجعه کرده باشید حتما از شما کد مالیاتی خواسته اند. در این مطلب خواهیم گفت که کد مالیاتی چیست و با چه هدفی دریافت می شود؟

هدف از دریافت کد مالیاتی چیست ؟

کد مالیاتی با هدف جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی در کشور دریافت می شود. بر اساس این قانون تمام فروشگاه های اینترنتی، فروشگاه های اینستاگرامی، تولیدکنندگان محتوا، سایت های خیریه، فریلنسرها و … که برای دریافت پول از درگاه های پرداخت استفاده می کنند باید کد اقتصادی دریافت کنند و مالیات های مربوطه را پرداخت کنند. علاونه بر آن تمام افرادی که دارای فروشگاه فیزیکی هستند اما از دستگاه کارتخوان استفاده می کنند نیز باید برای دریافت کد مالیاتی اقدام کنند. در واقع می توان گفت که این کد کمک می کند که مشمولین مالیات شناسایی شوند. تمام افرادی که وب سایت اینترنتی راه اندازی می کنند و در آن محصول یا خدمتی را به فروش می رسانند باید کد مالیاتی داشته باشند. این قانون از طرف سازمان امور مالیاتی اجرا  شده تا افرادی که از مالیات فرار می کنند شناسایی شوند.

قانون دریافت کد مالیاتی توسط کسب و کارها از سال 1399 تصویب شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. قبل از آن هیچ نوع کدی برای درگاه های پرداخت اینترنتی و کارتخوان ها وجود نداشت. در واقع یک فروشگاه اینترنتی می توانست در مقابل فروش مقدار زیادی از کالا یا خدمات، درآمد خود را به غلط اعلام کند و اظهارنامه را با اطلاعات نادرست پر کند.به همین دلیل دریافت کد مالیاتی برای همه صاحبین کسب و کار الزامی شد. امروزه ابزارهای مالی مختلفی برای رسیدگی به وضعیت مالی یک کسب و کار وجود دارد که یکی از آن ها نرم افزارهای حسابداری است. کسب و کارها برای آنکه بتوانند اسناد مالی خود را به درستی ثبت کنند باید بنا بر نوع شغل از نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت استفاده کنند.

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

هدف از دریافت کد مالیاتی چیست ؟

جلوگیری از پولشویی

مهم ترین هدف از دریافت کد مالیاتی چیست ؟ طبق آماری که در این زمینه منتشر شده نشان می دهد که قبل از تصویب قانون کد مالیاتی، تعداد دستگاه کارتخوان فروخته شده بسیار بیشتر از استفاده کنندگان آن بود. به این معنا که بسیاری از افراد از طریق این دستگاه ها اقدام به جابجایی پول های کلان می کردند و در واقع از آن ها برای کسب وکار خود استفاده نمی کردند. به این ترتیب افراد خود را در نقطه کور مالیاتی قرار می دادند تا دولت متوجه درآمد آن ها نشود. بر همین اساس دولت بانک ها را اجبار کرد که دستگاه های کارتخوان را به شکل برنامه ریزی شده به مردم ارائه دهند و در قبال آن ها کد مالیاتی از آن ها دریافت کنند.

جلوگیری از فرار مالیاتی

هنگامی که شما برای دریافت کد مالیاتی اطلاعات خود را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می دهید به این معناست که شما یک مودی شناخته می شوید و به هیچ عنوان امکان فرار از پرداخت مالیات را نخواهید داشت. اگر شما مالیات خود را پرداخت نکنید به راحتی توسط دولت پیگیری خواهید شد.

افزایش درآمد و هزینه های عمومی

منظور از افزایش درآمد با دریافت کد مالیاتی چیست ؟ سومین هدفی که از دریافت این کد وجود دارد افزایش درآمد و هزینه های عمومی است. افرادی که درآمد بالایی دارند باید در هزینه های عمومی جامعه شریک باشند و نباید فرار مالیاتی انجام دهند. همچنین دریافت این کد به افزایش درآمدهای دولت نیز کمک می کند. زیرا بخش زیادی از هزینه های دولت از دریافت مالیات تامین می شود.

آگاهی دقیق از سوابق شغلی

زمانی که شما اظهارنامه مالیاتی را پر می کنید و آن را به سازمان امور مالیاتی ارائه می دهید پرونده شما از طریق کد مالیاتی خوانده می شود و این سازمان به طور دقیق از سوابق شغلی شما آگاه خواهد شد.

 

نحوه دریافت کد مالیاتی

برای دریافت کد مالیاتی باید مراحل آن را با دقت انجام دهید. این کار به شکل اینترنتی انجام می شود و برای دریافت این کد هیچ نیازی به مراجعه به سازمان امور مالیاتی وجود ندارد.

حتما با سایت سازمان امور مالیاتی با آدرس tax.gov.ir آشنا هستید. با نوشتن این آدرس در مرورگر خود وارد سایت شوید. در صفحه نخست گزینه پیش ثبت نام و ثبت نام الکترونیک را کلیک کنید و اقدام به تشکیل پرونده مالیاتی خود کنید.

در مرحله باید نوع کسب و کار را انتخاب کنید. اگر به طور شخصی فعالیت می کنید باید شخص حقیقی را انتخاب کنید. اما اگر شرکت هستید باید گزینه شخص حقوقی را انتخاب کنید. همچنین اگر جزو اتباع ایرانی نیستید و فاقد شناسنامه ایرانی هستید باید گزینه تبعه خارجی را کلیک کنید. توجه داشته باشید که مرحله انتخاب کسب و کار اهمیت زیادی دارد. چون مالیات بر اساس نوع آن تعیین می شود.

نحوه وارد کردن اطلاعات شخصی در دریافت کد مالیاتی چیست ؟ پس از آنکه شغل را با دقت انتخاب کردید باید کد ملی ( برای اشخاص حقیقی )، شناسه اقتصادی ( برای اشخاص حقوقی )، کد فراگیر ( برای اتباع خارجی ) را وارد کنید. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که وارد کردن کد ملی صرفا مختص به اشخاص حقیقی نیست. بلکه اگر شرکت هستید باید کد ملی سهامداران و اعضای هیئت مدیره را نیز وارد کنید.

پس از طی کردن مراحل فوق نوبت به این می رسد که اطلاعات مربوط به کسب وکارتان را وارد کنید. بعد از وارد کردن تمام اطلاعات، کلید تایید را فشار دهید و منتظر ارسال پیامک فعال سازی بمانید. هنگامی که پیامک برای شما فعال شد مجددا وارد حساب شوید و آن را تایید کنید. از مرحله آخر پرینت بگیرید و نزد خود نگهدارید.

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات