نحوه محاسبه و انواع درآمد در حسابداری

نحوه محاسبه و انواع درآمد در حسابداری

در این مطلب به بررسی نحوه محاسبه و انواع درآمد در حسابداری خواهیم پرداخت. افراد، شرکت ها و نهادهای مختلف به دنبال کسب درآمد هستند و منظور از درآمد همان مبلغی است که در قبال کار، سرمایه گذاری و … بدست می آید. نحوه محاسبه و انواع درآمد در حسابداری دارای نکاتی است که باید با آن آشنا باشیم.

تعریف درآمد و انواع آن

بهتر است قبل از آنکه به نحوه محاسبه و انواع درآمد در حسابداری بپردازیم اشاره ای به تعریف درآمد داشته باشیم. درآمد به پولی اتلاق می شود که یک فرد بعد از سپری کردن ساعات یا روزهای متمادی از کار کردن دریافت می کند. درآمد در شرکت ها به روش های دیگری بدست می آید. به زبان ساده همان مبلغی که از فروش کالا، خدمات، سرمایه گذاری و … بدست می آید درآمد نامیده می شود. اطلاع از نحوه محاسبه و انواع درآمد در حسابداری اهمیت زیادی دارد. به همین دلیل تمام افرادی که در حیطه حسابداری مشغول به کار هستند باید با این مفاهیم آشنایی کامل داشته باشند. لازم به ذکر است درآمدی که افراد یا شرکت ها بدست می آورند مشمول مالیات می شود.

 

همین الان نرم افزار حسابداری فروشگاهی را با قیمت استثنایی خریداری کنید

در سال های گذشته افراد، شرکت ها و کسب و کارهای مختلف برای محاسبه درآمد خود از ابزارهای ساده مانند ماشین حساب استفاده می کردند. اما امروزه این شیوه منسوخ شده و جای خود را به نرم افزارهای حسابداری داده است. در حال حاضر کسب و کارها بر اساس شغل خود از نرم افزار حسابداری رستوران، نرم افزار حسابداری خدمات کامپیوتری، نرم افزار حسابداری موبایل فروشی، نرم افزار فروشگاهی سوپرمارکت، نرم افزار حسابداری سوپرمارکت و … کمک می گیرند.

اصل تحقق درآمد در حسابداری

همان طور که می دانید حسابداری یکی از رشته های تخصصی محسوب می شود که دارای اصول مختلفی است. در خصوص نحوه محاسبه و انواع درآمد در حسابداری باید اشاره ای به اصل تحقق درآمد داشته باشیم. در این اصل بیان می شود که درآمد زمانی تحقق پیدا می کند یا شناسایی می شود که به طور کامل دریافت شده باشد. در واقع زمان دریافت مبلغ اهمیت ندارد بلکه مهم این است که ارائه خدمات یا کالا به اتمام رسیده باشد و مزایا، معایب و مسئولیت کالا بر عهده مشتری قرار بگیرد.

انواع درآمد در حسابداری

اگر بخواهیم اشاره ای به انواع درآمد در حسابداری داشته باشیم باید به این نکته اشاره کنیم که درآمد بر اساس نوع کاری می باشد که انجام می دهیم. اما به طور کلی می توان گفت که درآمد به چند دسته کلی تقسیم می شود که شامل درآمد فروش، درآمد حق الزحمه، درآمد بهره، درآمد کرایه، درآمد سرمایه گذاری و سایر درآمدهاست.

درآمدی که در صورت سود و زیان آورده می شود شامل دو نوع است : درآمد عملیاتی و درآمد غیرعملیاتی ! در مطلب گذشته تحت عنوان ”  درآمد چیست ؟ ” به طور مفصل به تعاریف هر کدام پرداختیم. اما اگر بخواهیم در این بخش به طور مختصر راجع به هر کدام صحبت کنیم باید بگوییم که درآمد عملیاتی شامل پولی است که از فعالیت اصلی شرکت کسب می شود و منظور از درآمد غیرعملیاتی پولی است که از فعالیت های غیراصلی یا فرعی شرکت بدست می آید.

هنگامی که مبلغ از خریدار دریافت شد باید هزینه هایی از جمله بیمه، مالیات و سایر هزینه ها را کسر کنیم تا به درآمد واقعی برسیم. درآمد واقعی مهم ترین نقش را در صورت وضعیت درآمد دارد و می توان آن را سود دانست.

نحوه محاسبه درآمد

اسبه و انواع درآمد در حسابداری چگونه است؟ حسابدار ابتدا اقدام به محاسبه درآمد ناخالص می کند و سپس درآمد خالص را اندازه گیری می کند. درآمد ناخالص یعنی کل درآمد شرکت از تمام فعالیت ها! این موضوع می تواند نتیجه فعالیت های شرکت  و وضعیت آن را نشان دهد.

 

نحوه محاسبه و انواع درآمد در حسابداری

 

در محاسبه درآمد خالص ابتدا تعداد واحد کالاهای فروش رفته را تعیین می کنیم و سپس اقدام به محاسبه بهای تمام شده کالای فروخته شده می کنیم. پس از آنکه اعداد بدست آمدند بهای تمام شده کالا را در تعداد کالاهای فروش رفته ضرب می کنیم تا بتوانیم درآمد را محاسبه کنیم.

مفهوم مالیات بر درآمد

پس از آنکه با نحوه محاسبه و انواع درآمد در حسابداری آشنا شدیم نوبت به این می رسد که اشاره ای به مفهوم مالیات بر درآمد داشته باشیم. مالیات بر درآمد که به نام Income Tax شناخته می شود توسط دولت بر روی درآمد تمام نهادها، افراد و … قرار می گیرد. در واقع می توان گفت هر فرد یا شرکتی که درآمد دارد باید بخشی از آن را به عنوان مالیات به دولت پرداخت کند. توجه داشته باشید که تمام مشاغل شامل مالیات نمی شوند. برای آنکه مشخص شود یک شغل مشمول این قانون می شود یا خیر باید گزارش های مالی، صورت درآمد، ترازنامه و … را در قالب اظهارنامه به سازمان امور مالیات و دارایی گزارش دهد. مالیات بر درآمد از انواع مختلفی برخوردار است که می توان به مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد اجاره ملک، مالیات بر درآمد اتفاقی و … اشاره کرد.

سازمان امور مالیات و دارایی برای دستیابی به اهداف مالیاتی خود، درآمد را به شکلی تعریف کرده که وضعیت اقتصادی واقعی افراد و مالیات دهندگان از طریق آن بازتاب داده شود. در واقع می توان گفت که سازمان مذکور برای شفافیت، مدیریت بهینه، کارایی  و … کمک هزینه های ثابتی را برای مودیان ارائه کرده و قوانین مالیاتی بر مبنای سیاست های عمومی گوناگونی مشخص می شوند. به طور مثال یکی از مهم ترین اهداف مالیات بر درآمد، کمک به تامین مالی دولت می باشد.

 

0 0 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
نظرات
مشاهده همه نظرات